السياسة والشارع المصريعاجل

السيسي : الفساد والتخريب في الدولة أسوأ من الإرهاب

ناشد الرئيس عبد الفتاح السيسي، المحافظين ومديري الأمن بالنزول إلى الشوارع؛ لرصد المخالات والتعامل معها ، قائلًا: “الأمر ده أولوية، إحنا بنعالج الإرهاب، وده شكل ليس من أشكال الإرهاب بل أخطر من الإرهاب، الفساد والتخريب في الدولة أسوأ من الإرهاب، لأن ده يؤكد إن مفيش دولة بقى”.
وقال «السيسي»، خلال افتتاحه لعدد من المشروعات التنموية بمحافظة الإسكندرية، اليوم الخميس، «الأمن مش إنك تمسك مجرم او إرهابي، الأمن إنك تمنع فاسد من أن يفسد في الأرض».
ويشهد الرئيس عبد الفتاح السيسي، اليوم الخميس، افتتاح مشروع بشائر الخير 3 وعدد من المشروعات التنموية الأخرى، بمحافظة الإسكندرية.

وأضاف السيسي، خلال افتتاحه مشروع “بشائر الخير 3” بمحافظة الإسكندرية: “لا يصح نقول على أي تجاوز هزيل، ونقول هنزيله وخلاص، لأ، لازم يتم إزالته ويتقبض على السبب فيه ويتحاكم، لو محتاجين نعدل في تشريعاتنا نعدل عشان تستقيم الأمور مرة ثانية”.

ووجّه الرئيس رسالة غاضبة: “اللي كان سبب في العشوائيات بعد 2011 قبل كده لن يكون تاني، لن يكون تاني أبدا، لن يكون تاني أبدًا، مش واحد يخش ويعبي ويبني، الكلام ده ميرضيش ربنا أبدا، معقول، فيه ناس كده ممكن تقعد تضيع في بلادها، مش معقول، عوضوا الناس اللي تضرروا، بس المسؤول يتجاب”.

زر الذهاب إلى الأعلى