السياسة والشارع المصريعاجل

السيسي للشباب: اتكلموا وقولوا ما شئتم.. الوطن مش بتاع حد لوحده

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، إنّه أراد إعطاء فرصة للشباب من أجل مساندة مصر، سواء كان مؤيدا أو معارضا، متابعا أنّ مشاركة الشباب تزيد الوعي لديهم.

وأضاف السيسي خلال لقائه بشباب العالم، عقب ماراثون السلام بشرم الشيخ: “لما عينت الشباب في المحافظات بقى اللي الناس هتطالبني بيه هطالبهم بيه، وهتيجي كشاب تقولي أنا عاوز موارد هقولك ما هو لو كان متاح كنت جبت لغيرك”.

واستكمل السيسي: “الوطن ده مش بتاع حد لوحده، ده بتاعنا كلنا نتشارك فيه ونجري عليه، وكانت الفكرة ندفع الشباب للعمل العام، وبدأنا بالأكاديمية الوطنية للشباب كوسيلة لتأهيل وإعداد القادة، وكانوا عاوزين يحطو فقرة عشان محدش يتعين إلا من خلال الأكاديمية”.

وأشار السيسي: “التوجه العام للقيادة هو المشاركة والتشارك، مش عشان نسكّت الشباب، اتكلمو وقولوا ما شئتم، بس الكلام يكون موضوعي ومنطقي، وأنا هسمع لو قولت رأي ولو رفضته مبقاش منصف”.

وانطلق منتدى شباب العالم في نسخته الثالثة بمدينة السلام شرم الشيخ، السبت الماضي، بحضور ورعاية الرئيس عبدالفتاح السيسي، بحضور أكثر من 7 آلاف مشارك من 196 دولة، والعديد من القادة والشخصيات البارزة حول العالم.

وتناول المنتدى قضايا متنوعة وجديدة لاسيما الأفكار المستقبلية التي تثير اهتمام الشباب في مختلف أنحاء العالم، خاصة ما يتعلق فيها بتداعيات التغيير المناخي على نوعية الحياة على كوكب الأرض، والتحديات المصاحبة للتطورات التكنولوجية المتسارعة وغير المسبوقة، التي تثير القلق من إمكانية فقدان الوظائف.

ودشن منتدى شباب العالم فعاليات جديدة ثرية ومتنوعة، إذ شهد العام الحالي للمرة الأولى إطلاق منصة INSPIRE. D، وحاضنات أعمال منتدى شباب العالم WYF LABS، إضافة لاستمرار فعالياته الثرية والمتنوعة التي انطلقت في العام الماضي 2018 مثل مسرح شباب العالم، والمنطقة الحرة FREEDOM.E، ونموذج محاكاة الاتحاد من أجل المتوسط MUFM.


Warning: mysqli_query(): (HY000/1): Can't create/write to file '/tmp/#sql_6b4c_0.MAI' (Errcode: 5 "Input/output error") in /home/hadasnow/public_html/wp-includes/class-wpdb.php on line 2459
زر الذهاب إلى الأعلى